Burn-outklachten Young Professionals: Hoe (h)erken je de signalen?

Het aantal burn-outklachten in Nederland is gedaald, maar onder young professionals loopt het aantal burn-outklachten nog steeds op.

Ik schreef er in 2020 al een 6-delige blogserie over.

Nu anno 2022 ben ik opnieuw op zoek naar antwoorden…! 🔍

Ondanks er al veel bekend is over stress- en burn-outklachten, is het ons (nog) niet gelukt om de burn-outklachten onder (young) professionals terug te dringen met soms desastreuze gevolgen. Dus vroeg ik me eerder af:

“Wie is verantwoordelijk?”

Als je het aan mij vraagt blijven we ten alle tijden zelf verantwoordelijk. Dat neemt niet weg dat onze omgeving hierin een belangrijke rol speelt. Hoe kunnen we nu goed voor elkaar en onszelf zorgen en hoe zorgen we er voor dat we burn-out voorkomen?

Om deze vragen te beantwoorden is het allereerst belangrijk om te weten:

“Hoe (h)erken je de signalen van burn-out?”

Nog te vaak zie ik in de praktijk (young) professionals te lang doorlopen met stressklachten. Het begint vaak onschuldig met bijvoorbeeld gedachten als: “is dit het nou?”. Totdat het echt begint te knagen en er geen echte antwoorden of veranderingen komen.

Je blijft te lang met twijfels en dilemma’s rondlopen. Je legt de lat hoog voor jezelf en je hebt het idee dit alleen op te moeten oplossen. Misschien schaam jij je er zelfs een beetje voor of ben jij je simpelweg niet bewust van de volgende persoonlijke symptomen:

1. In het Denken…

  • Vergeet je steeds vaker je sleutels of belangrijke afspraken
  • Blijf je piekeren en malen
  • Dwaal je snel af
  • Durf je geen échte keuzes meer te maken
  • Kun jij je steeds minder goed concentreren

2. In het voelen…

  • Ervaar je steeds vaker een ‘leeg’ gevoel van binnen
  • Voel jij je steeds vaker depressief en neerslachtig
  • Ervaar je angst- en/of paniekaanvullen
  • Voel jij je emotioneel kwetsbaarder
  • Ervaar je meer onzekerheid en een verminderd zelfvertrouwen
  • Krijg je het gevoel dat het je allemaal ‘teveel’ wordt
  • Kun jij je opgejaagd voelen
  • Voel je wantrouwen

3. In het Doen…

  • Ga jij je anders gedragen
  • Wordt je sneller boos of geïrriteerd
  • Ga je meer klagen
  • Werk je op de automatische piloot
  • Trek jij jezelf sneller en vaker terug
  • Vraag je geen hulp meer
  • Accepteer je weinig tot geen steun
  • Slaap je slechter
  • Ga je vaker en meer ‘drugs’ gebruiken

4. In het Lichaam…

  • Ervaar je een blijvende vermoeidheid
  • Voel je regelmatig hoofdpijn
  • Voel je spanningen in je lichaam
  • Kun je misselijk zijn
  • Kun je hartkloppingen krijgen
  • Kun je hyperventilatie ervaren
  • Heb je een hoge bloeddruk
  • Kun je benauwdheid ervaren.
  • Kun je rusteloosheid ervaren
  • Ben je snel grieperig

Wanneer we de stress- een burnoutklachten onder young professionals willen terugdringen, dan zullen we ons allereerst bewust moeten worden. Immers, iedere verandering begint met bewustwording. Toch zijn we ons nog te vaak onbewust van de signalen in ons gedachten, gevoelens, lichaam en handelen.

Soms is het voor onze omgeving makkelijker om de symptomen te herkennen. Zo kunnen op de werkvloer de volgende signalen en van burn-outklachten vroegtijdig herkend worden:

 

1. Werkprestaties

  • Je levert een verlaagde kwaliteit
  • Je levert een verminderde kwantiteit
  • Je vermijdt sneller taken
  • Je gaat meer fouten maken
  • Je raakt geosedeerd door details
  • Je vermijd verantwoordelijkheden
  • Je verliest professionele en ethische normen

2. Werkhouding

  • Je verliest je motivatie en interesse
  • Je hebt meer dan gewoon een negatieve en kritische houden
  • Je voelt je onmachtig
  • Je ervaart een gevoel van falen.
  • Je gedraagt je onverschillig
  • Je ervaart een gebrek aan zelfvertrouwen

3. Werkrelaties

  • Je verliest je empathie en compassie
  • Je ervaart victim blaming
  • Je wordt nalatig in professionele grenzen
  • Je neemt emotioneel steeds meer afstand
  • Je bent ongeduldig

4. Werkgedrag

  • Je meldt je steeds vaker ziek
  • Je raakt snel geïrriteerd
  • Je gedraagt je chaotisch
  • Je klaagt veel over…
  • Je gaat steeds meer alles alleen doen
  • Je denkt steeds vaker aan solliciteren

Herken jij deze symptomen bij jezelf of anderen? Let dan op! Een tijdige herkenning van de signalen van burn-out is noodzakelijk. Alleen dan kunnen we lichamelijke en emotionele uitputting stoppen.

Hoe eerder we de signalen serieus nemen en stoppen met doorrennen, hoe eerder we ernstige gezondheidsklachten, met soms neurologische en fysiologische schade als gevolg, kunnen voorkomen.

…Maar ook hoe eerder en beter we onze persoonlijke effectiviteit in werk en leven zullen vergroten!

Benieuwd wat je kunt doen met de signalen van burn-out? Volgende week schrijf ik hier meer over.

Make it a beter (work)place!

Liefs, x RIanne

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Rianne

Rianne Bösecke

Trainer I Coach I Loopbaanadviseur (NOLOC gecertificeerd) – De nieuwe werkgeneratie ~ Van werkdruk naar werkgeluk!

Als nieuwe generatie coach help ik ambitieuze en gedreven mensen die vastlopen en zich willen bevrijden van negatieve stress en spanning, zodat ze MEER PLEZIER, MEER VOLDOENING en MEER ENERGIE uit hun werk en leven kunnen halen.

Andere artikelen

Menu